In maart verscheen het nieuwe langverwachte verhaal van V.E. Schwab: Gallant. Schwab is o.a. bekend van de populaire Schemering-reeks en Het onzichtbare leven van Addie LaRue. Rond de boeken van Schwab is vaak een hype (terecht ook!), en ik was dan ook benieuwd naar dit nieuwe verhaal. En toegegeven, de vormgeving van het boek is ook prachtig! Al is de inhoud natuurlijk belangrijker en daar zullen we eens dieper op ingaan.

De veertienjarige Olivia groeit op in een weeshuis. Er zijn drie dingen die ze nooit heeft gehad: een vader, een moeder en een stem. Olivia voelt zich anders dan de andere meisjes in het weeshuis: ze ziet namelijk schimmen en wezens die anderen niet kunnen zien. Het enige wat ze nog heeft is het dagboek van het verdwenen moeder. Ze brengt haar dagen door met het ontcijferen van dat dagboek waarin de laatste boodschap luidt dat ze moet wegblijven van Gallant. Maar op een dag ontvangt het weeshuis een brief van Olivia’s oom die haar uitnodigt om op het landgoed Gallant te komen wonen…

Schwab heeft echt een hemelse schrijfstijl: dit boek staat bol van prachtig geconstrueerde zinnen met een ietwat poëtische kant erin. Het verhaal is ook enorm sfeervol: het heeft een heel duistere kant met zelfs enkele horrorelementen. Jammer genoeg kon de schrijfstijl niet goed maken dat het verhaal… saai was.

Het boek is niet dik, het beslaat 300 pagina’s, maar in de eerste helft gebeurde er gewoonweg niets noemenswaardig. Het verhaal kwam niet op gang, het sleept maar wat aan en ik heb mezelf moeten dwingen om door te lezen. Nu, ik voelde de onderhuidse spanning wel en ik wou zeker ook weten wat het mysterie van Gallant inhield, maar de aanloop naar de ontknoping toe gebeurde veel te traag waardoor het verhaal na verloop van tijd mijn interesse verloor.

Naar het einde toe wordt (er soort van) duidelijk wat er gaande is, maar ik had persoonlijk méér verwacht. Toen ik het verhaal uithad bleef ik met een onverzadigd gevoel achter.

Titel: Gallant | Auteur: V.E. Schwab| Uitgeverij: Boekerij| Genre: fantasy| Pagina’s: 302  | Beoordeling: 3/5

V.E. Schwab sloeg met Gallant voor mij de bal mis. Het plot was maar matig, maar vooral de opbouw van het verhaal duurde mij te lang. Ook Olivia als personage kon mij niet bekoren, ze was wat grauw (hehe) en ik kon mij niet helemaal inleven in haar. Helaas was Gallant niet het soort verhaal voor mij.