Als jullie de blog een beetje volgen, dan weten jullie dat ik vorig jaar gek was van De Schemering trilogie. Schwab kan ongelooflijk prachtige zinnen smeden en is een meester in het creëren van verhalen. Vorig jaar werd bekend gemaakt dat Boekerij Het onzichtbare leven van Addie LaRue ging vertalen en ik telde de maanden af naar de release. Met Addie LaRue heeft Schwab weer eens bewezen dat ze een meesterverteller is.

Frankrijk, 1714. Adeline LaRue woont bij haar ouders in het rustige dorpje waar ze is opgegroeid. Wanneer ze wordt uitgehuwelijkt, bidt ze wanhopig tot alle goden om haar meer vrijheid en tijd te geven. Maar één god aanhoort haar en willigt haar wens in, maar tegen een verschrikkelijk hoge prijs. Addie is onsterfelijk maar ze wordt tot een eenzaam leven gedoemd doordat iedereen haar vergeet. Niemand kan zich Addie herinneren. Tot ze driehonderd jaar later een boekhandel binnengaat en iemand haar herkent…

Het eerste wat opvalt is de heerlijke schrijfstijl van Schwab. Beeldende zinnen doordrenkt in ongelofelijk veel rauwe emoties waarbij haar woorden je tot het diepste van je ziel raken. Ik kreeg er gewoon kippenvel van.

Het verhaal neemt rustig zijn tijd. Verwacht geen boek waar je als een wervelwind doorheen kunt stormen, want het verhaal ontplooit zich op zijn gemak. Het tempo was niet heel storend, maar soms wou ik dat er net een beetje meer vaart in kwam omdat ik wou weten waar het verhaal naartoe zou gaan. Desondanks blijft het verhaal je gewoon in zijn greep houden doordat er zoveel mysterie in verwerkt zit.

We lezen het verhaal uit de vertelperspectieven van Addie en Henry. Beide personages zijn zo zorgvuldig uitgewerkt dat ik maar geen genoeg van hen kreeg. Het zijn complexe personages maar zijn zo realistisch neergezet dat je moeiteloos met hen meeleeft. Het verhaal wisselt tussen het heden en verleden van Addie. We leren de geschiedenis van Addie kennen en zien ook hoe ingenieus haar vloek en zijn begrenzingen in elkaar zit. Schwab heeft minutieus nagedacht over de vloek en hoe die precies werkt en weet dat tevens perfect over te brengen naar de lezer zodat het bevattelijk is.

Titel: Het onzichtbare leven van Addie LaRue | Auteur: V.E. Schwab| Uitgeverij: Boekerij| Genre: fantasy| Pagina’s: 574  | Beoordeling: 4,5/5

Ik kan me inbeelden dat Het onzichtbare leven van Addie LaRue niet voor iedereen is weggelegd. Maar de meesterlijke schrijfstijl, de intrigerende personages en het mysterieuze plot kan niemand onbewogen laten. Het is geen boek waar je hart vervuld wordt met regenbogen en eenhoorns. Nee, integendeel, soms laat het zelfs een bittere nasmaak achter, maar het is gegarandeerd een boek dat je niet snel vergeet. Het is een verhaal dat blijft hangen omwille van de eenzaamheid die het portretteert en die iedereen wel eens ervaren zal hebben. Als lezer kun je er niet omheen dat de auteur zichzelf helemaal bloot heeft gelegd en haar hart en ziel erin heeft gelegd. Ik vergeet Addie LaRue alleszins niet.