In het verleden heb ik Zilvergaren en Ontworteld van Naomi Novik de hemel ingeprezen. Haar fenomenale sprookjesachtige manier van vertellen had mij enorm betoverd waardoor deze boeken op mijn favorieten boeken-lijstje terecht kwamen. Toen Een dodelijke opleiding uitkwam vorig jaar was ik dan ook ontzettend benieuwd naar dat verhaal.

In Een dodelijke opleiding volgen we het verhaal van Galadriel, afgekort El, die naar een school voor tovenaars gaat: de Scholomance. El heeft maar één doel voor ogen: haar opleiding levend volbrengen. Alleen is dat een grote uitdaging als er om de haverklap een monster op de loer ligt dat leerlingen kan verorberen. El heeft bovendien geen bondgenoten die haar kunnen beschermen, maar gelukkig bezit ze wel een vorm van duistere magie. Al is het gebruik van die duistere vorm van magie bijzonder gevaarlijk voor iedereen waardoor El haar best doet om deze kracht niet te gebruiken. Maar hoe kan ze levend slagen van de Scholomance?

Een dodelijke opleiding leest niet vlot en ik heb mij er soms ook doorheen moeten sleuren. Het hielp niet dat er zeker in het begin enorme info-dumps worden gegeven met betrekking tot het magische systeem. Het magische systeem vond ik hier en daar toch best complex overkomen al kan dat ook gewoon liggen aan de oneindige lange zinnen die geen einde kenden. Het waren echt lange beschrijvingen met veel herhalingen. Het verhaal wordt verteld vanuit de ik-vorm en daar hingen vaak immens lange innerlijke monologen aan vast waardoor het tempo van het verhaal nogal traag lag. Toegegeven, ik verveelde me op sommige momenten stierlijk en vroeg me ook vaak af waar het verhaal naartoe ging gaan.

Het hoofdpersonage El kwam op mij over als een knorpot. Dat klinkt misschien negatief, maar eerlijk gezegd vond ik het geweldig dat ze vaak gemeen was en dat ze haar eigen ding deed. Al vond ik haar innerlijke monologen wel enorm vermoeiend. Ze heeft geen vrienden, maar geleidelijk aan zien we dat haar knorrige en gemene persoonlijkheid haar toch een interessant personage maken.

De dynamiek tussen El en Orion vond ik dan enorm leuk om te lezen. Orion heeft – volgens El – de onhebbelijke gewoonte om haar, maar ook mede-leerlingen te redden. Orion is de populairste leerling van het jaar en iedereen wil graag vrienden met hem zijn… behalve El natuurlijk. Hun dialogen en gekibbel vond ik enorm amusant om te lezen en eigenlijk was dat ook het enige waardoor ik bleef lezen.

Titel: Een dodelijke opleiding | Auteur: Naomi Novik | Uitgeverij: Luiting-Sijthoff| Genre: fantasy | Pagina’s: 336 | Beoordeling: 3,5/5

Een Dodelijke Opleiding wist me niet meteen te overtuigen. De setting en de werking van de school en zijn monsters bleef me een beetje vreemd, maar toch heeft het verhaal een bepaalde aantrekkingskracht waardoor ik benieuwd was. De schrijfstijl viel mij ook een beetje teleur, de oneindig lange zinnen waren niet mijn ding en de voortdurende infodumps verpesten de leesflow. Voor mij was niet per se het plot dat mij deed blijven lezen, maar de relatie tussen de Orion en El. Al was het verhaal niet echt mijn ding, ik ben toch benieuwd hoe het verder gaat gaan met El en Orion.