Sterrenvlucht is een science fiction boek dat is uitgegeven door een nieuwe uitgeverij: Iceberg Books. Iceberg Books wil scifi boeken terug populair maken onder Nederlandstalige lezers en met Sterrenvlucht zie ik niet in waarom hun missie niet zou slagen! Ik had zelf Sterrenvlucht al een tijdje op mijn to be read-lijstje, dus toen ze mij contacteerden om te vragen of ik Sterrenvlucht wou recenseren, sprong ik een gat in de lucht.

80 jaar geleden stortte een sterrenschip vol mensen neer op de planeet Detritius. De nakomelingen noemen zichzelf de Rebellen en leven in grotten. Ze worden onophoudelijk door de vijand, de Krell aangevallen. De piloten van het RVL (Rebellenverdedigingsleger) vormen de enige verdediging. Spensa droomt ervan om piloot te worden net zoals haar vader. Haar vader werd echter jaren geleden neergeschoten toen hij zijn team in de steek liet. Sindsdien wordt hij bestempeld als een lafaard. Spensa weet dat haar vader geen lafaard is en ondanks dat haar kansen klein zijn om piloot te worden, zet ze alles op alles om naar de vliegschool te mogen gaan.

Brandon Sanderson is een grote naam in de boekenwereld, maar ik had nog nooit een boek van hem gelezen tot Sterrenvlucht. En jeetje, wat heb ik van het verhaal genoten. Sanderson hanteert een schrijfstijl die recht toe recht aan is, zonder al te veel poespas en dat past goed bij het verhaal. Ondanks de ingewikkelde wereld weet hij moeiteloos de wereld en de geschiedenis tot zijn recht te laten komen. De wereldopbouw is fenomenaal gedaan en zijn manier van vertellen is geweldig. Hoe bijvoorbeeld complexe vliegmanoeuvres zo beeldend worden beschreven, bewijst wat een goede verteller hij is. Sterrenvlucht leest aangenaam weg en ook de vertaling kon ik smaken. Al zijn er veel Engelse woorden blijven staan, maar in mijn ogen past dat wel bij sci-fi.

We lezen het verhaal vanuit de ik-vorm van het hoofdpersonage Spensa. Ik vond haar ontzettend leuk neergezet. Ze kan enorm dramatisch zijn door haar bombastische, op wraak beluste uitspraken, maar die uitspraken vond ik heel vermakelijk. Spensa heeft veel doorzettingsvermogen, laat zich niet doen maar heeft ook zachte kanten. Het is heel aangenaam om door haar ogen het verhaal te lezen. Ik was een beetje bang dat er veel drama en afgunst ging ontstaan tussen de cadetten onderling en dat het wat tienerachtig ging zijn, maar de groepsdynamiek was heel goed uitgewerkt.

De spanning wordt ontzettend goed opgebouwd doorheen het verhaal. Het zit vol met verrassingen en als lezer zit je met tal van vragen en kan je niet wachten tot de geheimen worden ontrafeld. Vooral naar het einde toe, merkte ik dat ik nog meer op het puntje van mijn stoel ging zitten!

Wat ik bovendien al helemaal geweldig vind aan Sterrenvlucht is de humor! Voornamelijk de humor die uitgaat van het personage M-Bot. Ik kan met geen woorden beschrijven hoe geweldig M-Bot is met zijn grote voorliefde voor paddenstoelen. Maar ook zijn dialogen met Spensa waren gewoonweg briljant neergezet. Het heeft mij echt vaak een glimlach op mijn gezicht getoverd.

Titel: Sterrenvlucht| Auteur: Brandon Sanderson | Uitgeverij: Iceberg Books | Genre: science fiction | Pagina’s: 478 | Beoordeling: 4,5/5

Sterrenvlucht is een fenomenaal verhaal dat je zo naar de sterren vervoert. De spanningsboog bleef doorheen het verhaal strak gespannen en het einde was echt verbluffend. Maar ook de personages, zowel de hoofdpersonages als randpersonages zijn allemaal enorm goed uitgewerkt. De dialogen tussen Spensa en M-Bot waren bovendien enorm kostelijk en de dynamiek tussen hen was dan ook prachtig neergezet. En laat ik vooral de humor niet vergeten van een bepaalde AI die maar niet kan zwijgen over paddenstoelen. Heb je zin in een spannend boek met veel avontuur tussen de sterren, vriendschappen die worden gesmeed, mysteries en humor? Dn kan ik Sterrenvlucht niet genoeg aanraden! Ik kan alleszins niet wachten tot het vervolg waar ik enorme verwachtingen van heb!