Ik had De genezer van Zalindov al een tijdje op mijn TBR-lijst staan en enkele weken geleden ben ik er eindelijk aan toegekomen om dat boek te lezen. Ik had vooral positieve reacties opgevangen over het verhaal, maar in alle eerlijkheid dook ik er vooral blind in. En toen sloeg ik de eerste pagina’s om en ik werd meteen verliefd op het verhaal.

De zeventienjarige Kiva Meridan zit al tien jaar vast in Zalindov: de beruchtste gevangenis van Wenderall, waar slechts weinigen levend uit komen. Iedere dag vecht ze, als enige genezer, voor haar leven en da van medegevangene. Als de zieke koningin van de rebellenbeweging Zalindov word binnengebracht, krijgt Kiva de taak om haar in leven te houden zodat de koningin kan meedoen aan de Elementproeven: een toernooi van vier opdrachten.

Eerst en vooral leest De genezer van Zalindov heel vlot weg waardoor je moeiteloos het verhaal in wordt gezogen. Het verhaal speelt zich af de koude en harde wereld van de gevangenis met wrede bewakers. Er waren scènes en vermeldingen van afschuwelijke gebeurtenissen waar ik echt de rillingen van kreeg. De ruige gevangeniswereld werd voortreffelijk neergezet.

Noni weet gelukkig hoe ze ook af en toe luchtigere momenten in het verhaal weet te brengen. Zo heeft één bepaalde personage mijn hart gestolen: Tipp, het onschuldige jongetje dat opgesloten zit met Kiva in Zalindov. Zijn levenslust en vrolijke energie bracht wat positiviteit in het verhaal. Het hoofdpersonage Kiva is misschien wat nors, maar vergeet niet dat ze al tien jaar op een duistere plek woont en toch geeft ze de hoop niet op, verzorgt ze onbaatzuchtig haar medegevangenen. Ik ben gek op haar! De conversaties tussen Kiva en de nieuwe gevangene Jaren waren trouwens ook geweldig. Ik moet bekennen dat de chemie tussen die twee personages echt goed zat.

Doorheen het verhaal vond ik dat het plot wel vrij goed in elkaar zat, al had ik het gevoel dat sommige elementen er misschien wat dik op lagen en misschien zelfs voorspelbaar. Maar wat heb ik mij vergist, want op het einde is er een heuse plottwist die ik helemaal niet zag aankomen! Wat een voltreffer was dat.

Titel: De genezer van Zalindov | Auteur: Lynette Noni | Uitgeverij: Boekerij | Genre: fantasy | Pagina’s: 396  | Beoordeling: 4,5/5

De genezer van Zalindov heeft mij weten te verrassen en heeft mij helemaal ingepalmd. Het is een boek dat goed in elkaar zit, met personages die krachtig zijn neergezet. Ook al is het hoofdpersonage de ster van het verhaal, de randpersonages doen niet voor haar onder en zijn bovendien echt knap uitgewerkt. Als je van de boeken van Sarah J. Maas hebt genoten, kan ik je dit verhaal ten zeerste aanraden!