De koperen koning is het tweede deel uit de Daêvabad-serie, een serie boordenvol Oosterse invloeden en een fenomenale worldbuilding. Het heeft mij wat tijd gekost om het tweede deel uit te lezen, maar met trots kan ik verkondigen dat ik het eindelijk uit heb! Maar nog belangrijker, wat vond ik van het verhaal?

We volgens onze drie hoofdpersonages vijf jaar later na de dramatische gebeurtenissen die zich afspeelden op het Marid meer. In die vijf jaar tijd is er een hoop veranderd. Narhi is ondertussen getrouwd met de Emir, maar het is allesbehalve een huwelijk uit liefde. Nahri is bezig om een eigen Nahid-ziekenhuis op poten te stellen en om ondertussen uit het de klauwen van koning te blijven. Prins Ali is verbannen door zijn vader en probeert iedere dag te overleven terwijl hij wordt opgejaagd door huurlingen. Over Dara ga ik zelf niet te veel uitweiden, dat zul je zelf moeten ontdekken. 😉

Net zoals in het vorig deel is er veel politiek gekonkel, iedereen heeft zijn eigen agenda en iemand vertrouwen kan je ondergang betekenen. Het verhaal bouwt zich langzaam op naar het punt waarop de drie hoofdpersonages elkaar terug tegengekomen. Ik moet bekennen dat de buildup van het verhaal nogal traag is, voor mij mocht er net dat tikkeltje meer vaart zitten. Zeker met het vele politieke gekonkel en verborgen agenda’s mocht er meer snelheid in het verhaal komen.

Er zitten verrassende plotwendingen in, maar op de een of ander manier kwamen ze niet helemaal tot hun recht. Het werd er soms precies wat random in gegooid, waardoor ik nooit echt werd overvallen door een ‘waw, wat is er net gebeurd’-moment.

Het was wel interessant om te zien hoe ieder personage zo enorm aan het veranderen is. Het meest verrassende personage vond ik Dara, ik voelde hem wat afglijden naar de de afgrond en hem wat zoeken naar wat goed en slecht was. Hij belandde wat in een grijze zone en dat vond ik wel interessant, niets is echt zwart en wit vanwege de geschiedenis en achtergrond die in het verhaal verweven zit.

Titel: De koperen koning | Auteur: S.A. Chakraborty | Uitgeverij: Boekerij | Genre: fantasy | Pagina’s: 590 | Beoordeling: 3,5 /5

De koperen koning is een fantastisch verhaal met een wonderbaarlijke setting die je moeiteloos naar oude vetes, magische wezens en intrigerende personages vervoert. Het verhaal kan soms wat overweldigend aanvoelen door de vele details, maar aan de andere kant voegen deze details meer toe aan de worldbuilding en setting. Ik vond het eerste deel net dat tikkeltje leuker omdat ik gevoel had dat het verhaal wat vlotter ging, maar desondanks kan ik deze reeks alleen maar aanraden. Deze ingewikkelde en fascinerende wereld kan je niet gauw loslaten.