Al een hele tijd terug kwam ik een interview tegen van Jennette McCurdy op Youtube waarin ze vertelde over haar relatie met haar moeder. Jennette kende ik van de iCarly reeks waar ik als kind naar keek. Ik moet bekennen dat ik na enkele minuten wel niet meer verder heb gekeken vanwege de enorm heftige content. Enkele maanden later kon ik er niet meer omheen, overal zag ik haar boek I’m Glad My Mom Died op bookstagram. Ik besloot om toch maar eens een poging te wagen en luisterde het boek als luisterboek op Storytel…ingesproken door Jennette McCurdy zelf.

In I’m Glad My Mom Died vertelt McCurdy haar ervaringen als kindster en de moeilijke relatie met haar manipulatieve moeder die kanker overleefde. Op haar zesde duwde haar moeder Jennette in een acteercarrière. Het was nooit Jenettes droom, maar haar moeders droom dat haar dochter een ster zou worden omdat zijzelf nooit die kans heeft gehad. Jenette doet alles om haar moeder gelukkig te maken en gaat mee in haar manipulatieve grillen.

De rode draad doorheen het verhaal is haar toxische relatie met haar moeder. We volgen Jennette in haar kinderjaren tot haar volwassen jaren waarin Jenette geen enkel detail van haar leven schuwt. Tot in de pijnlijkste details zien we hoe hoe haar moeder haar misbruikt. Een groot deel van haar leven verzwelgt Jennette in schaamte, angst en zelfhaat wat uiteindelijk resulteert in eetstoornissen, verslavingen en ongezonde relaties. Na de dood van haar moeder probeert Jennette met behulp van therapie haar eigen leven terug te leiden.

Het is zware kost, heel zware kost. Er komen ontzettend veel erge scènes, en Jennette praat er zo nuchter over, soms wat afstandelijk, maar dat is ook begrijpelijk. Die nuchterheid samen met haar zwarte humor maakte dat ik het verhaal het wat kon verteren. Ik moet zeggen dat dit boek mij helemaal in zijn greep hield: ik kon maar niet stoppen met lezen en zelfs na het uitlezen hield dit boek mij zo bezig. De manier waarop ze de dingen beschrijft en toelicht van haar standpunt: ze roept geen medelijden op, maar toch voel je haar pijn doorheen haar verhaal. Ongelofelijk wat ze allemaal heeft meegemaakt. I’m Glad My Mom Died opende voor mij wat mijn ogen over beroemd zijn en vooral over kindsterren. De showbizz is een harde wereld.

Titel: I’m Glad My Mom Dies| Auteur: Jennette McCurdy | Uitgeverij: Simon & Schuster | Genre: memoir | Pagina’s: 320  | Beoordeling: 5/5

I’m Glad My Mom Died is een memoir die ik nog lang ga onthouden. Het verhaal van Jennette is pijnlijk, hartverscheurend en wraakroepend. Maar het is vooral de nuchterheid en de zwarte humor die zorgen dat het lezen draaglijk was en je helemaal opgaat in het verhaal. Als je dit verhaal wilt lezen raad ik je zeker het luisterboek aan, ingesproken door Jennette. Ik beloof je dat dit verhaal je dan nog meer in zijn greep gaat houden.