Aan verhalen komt helaas een einde en zo zijn we ook beland aan het slotdeel van De Genezer-reeks: De verrader van Evalon. Noni is een krak in cliffhangers, en na het tweede deel moest ik natuurlijk weten hoe het verhaal van Kiva verder ging. De verrader van Evalon heb ik helemaal verslonden omdat ik maar niet genoeg kon krijgen van het verhaal.

Kiva dacht dat ze wist wat ze wilde – wraak. Maar haar tijd in Vallenia heeft alles veranderd. Na de gebeurtenissen in het paleis probeert Kiva er wanhopig achter te komen of haar vrienden en familie veilig zijn en, nog belangrijker, of ze haar ooit kunnen vergeven voor wat ze heeft gedaan. Maar in het koninkrijk van Evalon staat de oorlog op het punt van uitbreken en Kiva, die hieraan heeft bijgedragen, besluit haar gebroken hart opzij te zetten om te helpen.

Haar voornemen resulteert in een zoektocht die Kiva en haar bondgenoten door heel Wenderall zal voeren. Lukt het hen, met Kiva’s verraad nog vers in hun geheugen, om de missie te volbrengen voordat het te laat is?

Wat een serie is dit toch maar! Geen seconde heb ik mij verveeld. Waar in het tweede deel werd gefocust op de innerlijke strijd van Kiva, is in dit deel veel meer actie aanwezig. Om haar zus en de koning van Mirrave te kunnen verslaan gaat Kiva en de bende op een queeste. Ze doorkruisen daarbij verschillende koninkrijken om hun missie te kunnen voltooien. Ik moet bekennen dat de queeste mij niet helemaal interesseerde. Het werd er een beetje random ingegooid waarbij de andere koninkrijken ook maar oppervlakkig aan bod komen. We zien namelijk enkele landen die in een record tempo worden afgerateld, maar er wordt niet veel dieper op ingegaan. Is dat een groot verlies? Niet echt, want de andere koninkrijken zijn geen toegevoegde waarde voor het verhaal, maar ik heb graag wat worldbuilding in een fantasy verhaal, en dat miste ik een beetje.

Waar de Genezer-serie in uitblinkt, is het neerzetten van personages. Zowel de personage-ontwikkeling als de dynamiek is subliem. Een goed voorbeeld hiervan is Cresta: in het eerste deel was ze onuitstaanbaar, maar in dit derde deel was ze geweldig en is ze een van mijn favoriete personages geworde. Ze geeft haar ongezouten mening en heeft iets badass over zich. En laat ik Caldon niet vergeten, hij is altijd een rots geweest voor Kiva en hun vriendschap is altijd mooi naar voren gekomen uit het verhaal.

Ik moet alleen bekennen dat ik in dit deel de ontwikkeling van het hoofdpersonage Kiva wat vond tegenvallen. Kiva heeft veel meegemaakt waardoor ze in dit deel emotioneel een wrak is (begrijpelijk!). Maar haar emotionele reis werd te veel herhaald en vooral haar relatie met Jaren kwam net wat te vaak aan bod waardoor dat na een tijd ook repetitief begon aan te voelen.

Titel: De verrader van Evalon | Auteur: Lynette Noni | Uitgeverij: Boekerij | Genre: fantasy | Pagina’s: 431  | Beoordeling: 4/5

De verrader van Evalon heeft al zijn verwachtingen waar gemaakt. Het is een verhaal met vaart waardoor je je als lezer nooit verveelt. Er gebeurt veel zonder overweldigend te zijn. Ondanks dat er veel personages zijn, is ieder personage goed doordacht en hebben ze ook allemaal een meerwaarde tot het plot. Kortom, De Genezer-serie is een echte aanrader voor fantasy fans die een verhaal willen lezen met wat tempo.