Eén van mijn favoriete boeken aller tijden is Aristoteles & Dante ontdekken de geheimen van het universum. Toen in 2021 werd bekend gemaakt dat er een tweede deel van ging verschijnen (10 jaar na het eerste deel!) was ik heel enthousiast, maar toch ook bezorgd. Gaat het tweede deel zo goed zijn als het eerste deel? Ik kocht het boek, maar het bleef lange tijd ongelezen in mijn kast liggen. Totdat ik in december eindelijk besloot dat het tijd was geworden om te weten hoe het verhaal verder gaat.

Aristoteles was altijd onzichtbaar. Stil en onopvallend. Hij liet niemand zien wij hij echt was. Totdat hij verliefd werd op Dante en er iets in hem openbrak. Sindsdien sluit hij nieuwe vriendschappen, komt hij voor zichzelf en anderen op en laat hij zijn stem horen. En altijd is daar Dante; dromerige grappige Dante. De jongens zijn vastberaden om hun eigen weg te vinden in een wereld die hen niet begrijpt. Maar dat kan alleen als ze hun hart openstellen voor wie ze zelf zijn.

Zoals in het eerste deel is de schrijfstijl prachtig. De simplistische, doch poëtische en filosofische zinnen bevatten rauwe emoties die je tot diep in je ziel raken. Sáenz is een heuse woordenkunstenaar en dit boek bevat de meest prachtige zinnen. Ik heb overigens echt spijt dat ik die zinnen niet heb aangeduid.

Het vorige boek eindigde ermee dat Ari en Dante hun liefde aan elkaar verklaarden in de woestijn. In dit deel zien we hun liefde ontluiken en hun relatie verder ontwikkelen. Ook familie en vriendschap nemen een prominente plaats in. Aristoteles smeedt nieuwe vriendschappen en oude vriendschapsbanden worden hechter. Het was zo hartverwarmend om te lezen hoe Aristoteles zich ontwikkelde als personage. Hij is van een boze tiener naar een jongvolwassen man geëvolueerd die beter kan omgaan met zijn emoties. Hij is opener geworden en dat resulteert zich in hechtere banden met zijn ouders en zijn vrienden. Ik vind de focus op de band met zijn ouders een toegevoegde dimensie geven. Het maakt het verhaal veel ‘echter’. Vaak zijn in YA boeken ouders gewoon randpersonages die er wat rondzweven, maar Sáenz geeft de ouders een echte rol waardoor dit verhaal nog meer diepgang heeft.

De richting van het plot daarentegen vond ik soms te warrig. Er spelen belangrijke thema’s zoals aids en zelfacceptatie, maar het verhaal ging vaak alle richtingen uit. Er was geen eenduidige richting meer op den duur waardoor het verhaal wat verloren leek te gaan door alle thema’s en subplotten die aan bod kwamen. Ik moet ook bekennen dat het verhaal op den duur wat langdradig ging aanvoelen.

Titel: Aristoteles & Dante duiken in de wateren van de wereld | Auteur: Benjamin Alire Sáenz | Uitgeverij: Blossom Books | Genre: young adult, contemporary | Pagina’s: 491 | Beoordeling: 4/5

Ik moet bekennen dat ik in eerste instantie het verhaal 4,5 sterren wou geven. Waar ik Ari & Dante #1 overduidelijk de 5 volle sterren geef, kon ik niet helemaal ten volle van dit tweede deel genieten. Na verloop van tijd merkte ik dat het verhaal af en toe mijn focus begon te verliezen en dat ik wat ongeduldig begon te geraken. Desondanks vind ik dit boek zeker een aanrader: de mooie schrijfstijl en de belangrijke thema’s die Sáenz aanbrengt en de manier waarop hij deze verwerkt raken je tot in je kern.