In juni verscheen In het vervloekte hart, het tweede boek van Rima Orie, een Nederlandse auteur. Ik had in het verleden al haar debuut De Zwendelprins gelezen en wist dus wat Orie in haar mars heeft, maar met In het vervloekte hart heeft Orie zich helemaal weten te overtreffen.

Priya Chkadhari draagt een groot geheim met zich mee: ze is geboren tijdens de bloedmaan waardoor ze speciale krachten heeft. Bloedkinderen vormen echter een gevaar voor de mensheid waardoor Priya dit grote geheim tot haar dood bij zich moet dragen.
Wanneer er zich de kans aanbiedt om een opleiding te volgen in Kuwatta, het grootste militaire fort in het land, ziet Priya dit als de uitgelezen kans om te ontsnappen aan haar dorpje en om haar oude leven achter zich te laten.
Daar leert ze algauw dat haar krachten geen vloek zijn, maar een gave. Ze volgt er een soort opleiding om haar krachten te beheersen. Priya ontdekt echter dat Kuwatta een verschrikkelijk geheim verbergt….

Orie heeft een heel kleurrijke en beschrijvende schrijfstijl waardoor de wereld helemaal tot leven kwam. Het verhaal bevat Surinaamse elementen en de auteur is helemaal in haar opzet geslaagd om die elementen levendig naar voren te brengen. De smaken, de geuren, de setting, je wordt er in ondergedompeld als lezer waardoor het verhaal helemaal tot leven komt. Petje af voor deze fantastische worldbuilding, want het bestaat uit best veel ingewikkelde facetten: er zijn verschillende volkeren, een moeilijke politieke situatie met een al even moeilijke geschiedkundige achtergrond en een magisch systeem. Dit allemaal verwerken in een boek waarbij je als lezer niet verloren loopt, is toch maar mooi gelukt.

Het verhaal zat in elkaar als goed passende puzzelstukjes. En dat is niet evident. Fantasy verweven met horrorelementen is niet vanzelfsprekend. Er komen expliciete bloederige scènes in voor die mij deden huiveren maar die mij ook evenwel deden verwonderen over het verhaal. Het is een uiterst duister en gruwelijk verhaal met de meest verschrikkelijke monsters en mensen.

Priya is niet meteen het meest sympathieke personage. Door haar achtergrond weet je waarom ze zo is wat haar ook meer gelaagdheid als personage geeft. Ze is best een complex personage wat haar ook een interessante dynamiek geeft met de personages. Vooral de verhaallijn met haar zus is hier een goed voorbeeld van (waar ik niet dieper op in wil gaan, want spoilers.) Voorts leefde ik voor de slowburn romance. De chemie tussen beide personages was uiterst precies uitgewerkt waardoor ik daar helemaal voor leefde.

Titel: In het vervloekte hart | Auteur: Rima Orie | Uitgeverij: Moon | Genre: fantasy | Pagina’s: 448 | Beoordeling: 4,5/5

In het vervloekte hart heeft mijn hart voor zich gewonnen. Ik ben benieuwd naar meer (please laat er een tweede deel komen!). Er zijn nog enkele verhaallijnen waar ik nieuwsgierig naar ben en waar ik echt antwoorden op wil. Dit boek is fenomenaal en ik zie er ook echt potentieel in om te verschijnen op de internationale boekenmarkt. Kortom, houd je van fantasy en heb je een sterke maag, dan raad ik je dit boek ten zeerste aan!

Trigger Warning: Dit boek bevat inhoud die door lezers als schokkend ervaren kan worden, zoals: emotionele mishandeling, (kinder)moord, marteling, menselijke experimenten, verminking, racisme, discriminatie, buitensporig geweld en oorlogsgeweld.