Als je de blog van het begin volgt, weet je dat het geen geheim is dat ik dol ben op de boeken van Sarah J. Maas. Ze is zo’n beetje mijn autobuy author: van zodra er een boek van haar verschijnt in het Nederlands, koop ik dat steevast. En wel, als grote fan van haar boeken moest ik natuurlijk ook Huis van aarde & bloed lezen (al is verslinden eerder van toepassing). Het heeft een tijdje geduurd, maar bij deze staat eindelijk mijn recensie online.

Bryce Quinlan en Hunt Athalar proberen hun leven weer op te pakken. Ze hebben Crescent City dan wel gered, maar dat heeft tot zo veel ophef geleid dat het nu tijd is om het rustiger aan te doen. En nog belangrijker; ze moeten erachter komen wat de toekomst hun zal brengen. Maar van dat rustige leven is algauw niets meer te bekennen als blijkt dat de rebellenbeweging de macht van de Asteri teniet wilt doen en ze betrokken geraken in hun plannen…

Zoals altijd lezen de verhalen van Maas vlot, en Huis van lucht & adem is hier geen uitzondering op. Ze heeft gewoonweg zo’n fijne schrijfstijl zonder veel poespas waardoor je helemaal het verhaal ingetrokken wordt. Maar waarin dit tweede deel vooral verschilt met zijn voorganger is de actie die hier meer aanwezig is. In Huis van aarde & bloed merkte je dat er de tijd werd genomen om het verhaal op te bouwen, maar daardoor kwam het verhaal traag op gang. Dat is dus niet het geval in Huis van lucht & adem. Het zit boordenvol actiescènes en intriges waardoor het echt verslavend werkt.

In dit deel gaan we ook verder op de relatie van Bryce en Hunt in. Zoals gewend ondertussen van Maas zijn ook hier weer veel steamy en expliciete scènes aanwezig. Gelukkig weet Maas de balans goed te behouden en volgen we niet constant het verhaal van Bryce en Hunt met hun onweerstaanbare honger naar elkaar toe, maar volgen we ook tal van andere personages. En daar zit in mijn ogen de sterkte van het verhaal in: er zijn heel veel interessante personages die we ook op de voet volgen met hun subplotten. Al zijn er enorm veel personages aanwezig in dit verhaal, op geen enkel moment voelde ze overweldigend aan. Nee, de afwisseling tussen de verschillende personages was juist een heel goede zet en het feit dat ze allemaal enorm goed uitgewerkt zijn en ze allemaal hun eigen problemen hebben, maken ze sympathieker. Voorts vind ik de relatie tussen Bryce en Rhune zo hartverwarmend.

De plot met al zijn subplotten zat zoals verwacht weer goed in elkaar. Dit is gewoonweg zo’n verslavend boek dat je niet aan de kant kan leggen. De manier waarop het plot zich ook ontplooit maakt dit verhaal zo betoverend. Maas tovert weer allerlei plotwendingen uit haar mouw en van het einde ga je ook helemaal uit de bol gaan/gek worden. Echt verbluffend hoe ze alles kan laten samenkomen. Meer ga ik er niet over zeggen ;).

Titel: Huis van lucht & adem| Auteur: Sarah J. Maas | Uitgeverij: Boekerij | Genre: fantasy | Pagina’s: 988 | Publicatie: 15 februari 2022 | Beoordeling: 5/5

Huis van lucht & adem springt met kop en schouders boven het eerste deel uit. Dit deel is gewoonweg verbluffend en alle elementen voor een fantastisch verhaal zijn aanwezig: geweldig uitgewerkte personages, romance(s) om van te smullen, een heerlijk plot en tal van plotwendingen. Huis van lucht & aarde is echt een must read voor lezers die van Maas houden. Dat dat volgende deel maar gauw verschijnt want deze reeks is echt verslavend!