Enkele jaren geleden was er op Booktube een heuse rage over Scythe. Mijn interesse was gewekt en sindsdien stond het dan ook op mijn TBR-lijstje (weliswaar vrij laag op de lijst). Toen Baeckens het boek vertaalde, schafte ik het boek vrijwel meteen aan en daar heb ik geen seconde spijt van gehad.

Honger, oorlog, lijden, ziektes bestaan niet meer. Zelfs de dood heeft de mensheid overwonnen. Alleen Zeisen zijn nog in staat om levens te beëindigen om de populatie binnen de perken te houden. De zestienjarige Citra en Rowan worden uitgekozen om de opleiding tot Zeis te volgen. Het is wel het laatste wat ze willen, maar als ze weigeren anderen te doden, zullen ze zelf sterven. Hoe hoog is de prijs voor een ideale wereld?

Zeis speelt zich af in een wereld waarin iedereen onsterfelijk is. De samenleving wordt nu bestuurd door artificiële intelligentie, de Cumulus genaamd. Alleen de Zeisen vormen een onafhankelijk orde die instaan om te doden, want een natuurlijke dood bestaat niet meer. Deze utopische wereld is in feite een verborgen dystopische wereld en het opzet van het verhaal is dan ook enorm interessant. Vooral de worldbuilding van het verhaal is opmerkelijk: alles is goed doordacht en heel plausibel neergezet. Echt een knappe wereldopbouw waarin alles best logisch in elkaar zit en bovendien op een vatbare manier beschreven.

Het verhaal zelf is opgebouwd uit relatief korte hoofdstukken waarbij ieder hoofdstuk begint met een dagboekfragment van een personage. Het verhaal wordt verteld in derde persoon en wisselt tussen de hoofdpersonages Rowan en Citra. Door de korte hoofdstukken geraak je in een mum van tijd doorheen het verhaal, maar ook de schrijfstijl is heel toegankelijk met leuke beeldspraak en verzonnen termen die heel toepasselijk zijn bij het verhaal (en leuk vertaald!).

Doorheen het verhaal maken de personages een evolutie door, waarbij vooral de evolutie van Rowan opvalt. Hij maakt een nogal mentale transformatie door en en doorheen het verhaal blijf je je afvragen welke kant hij uitgaat. Citra daarentegen is een standvastig personage met een sterke wil. Het meest zwakke aan het boek is toch wel de romance tussen beide personages die enorm geforceerd was. Er was totaal geen romantische aantrekkingskracht tussen de personages te bespeuren en toch waren er zogezegd romantische gevoelens tussen personages. Dit mocht best uitgediept worden.

Titel: Zeis | Auteur: Neal Shusterman| Uitgeverij: Baeckens Books| Genre: young adult | Paginas496  | Beoordeling: 4/5

Zeis is een verhaal waarbij je je niet gaat vervelen. De wereldopbouw is geweldig en zowel de hoofdpersonages als de randpersonages zijn interessant en goed uitgewerkt. Inhoudelijk stelt Zeis ethische kwesties aan de kaak die je tot nadenken stemmen. In het algemeen hadden sommigen elementen meer toegelicht kunnen worden, maar ik vermoed dat er nog op enkele zaken dieper wordt ingegaan in de volgende delen. Hopelijk wordt het tweede deel snel vertaald!