Mijn allereerste kennismaking met Leigh Bardugo was door De Kraaien-reeks te lezen. Ik raakte meteen verliefd en nu, enkele jaren later, besloot ik om nog eens een tripje naar de wereld van Ketterdam te maken. Wat was ik vergeten hoe leuk het vertoeven was in de wereld die Bardugo had gecreëerd!

Het is Kaz en zijn bende gelukt on het onmogelijke te doen: binnen te geraken in het extreem zwaar beveiligde ijsfort en daar ook weer levend uit te geraken. Maar in plaats van de beloofde beloning op te strijken stond er hun een gevaarlijk verraad te wachten. De Kraaien zullen alles op alles moeten zetten om er levend uit te geraken. Maar het gevaar loert om elke hoek en met een gevaarlijke drug die in Ketterdam rondwaart bemoeien ook de wereldmachten zich die die drug willen toe-eigenen. Oude en nieuwe rivalen staan op uit de donkere steegjes om het op te nemen tegen Kaz. Kan Kaz met zijn sluwheid zijn bende en Ketterdam beschermen?

Leigh Bardugo hanteert een vlotte pen: ze heeft een aangename schrijfstijl en weet moeiteloos de donkere sfeer op te roepen die bij de steegjes van Ketterdam hoort. De wisselende perspectieven maken het verhaal enorm entertainend. Ondanks dat er veel personages aan bod komen zijn de personages gelaagd en uitgediept waarbij hun persoonlijkheden heel goed aan bod komen doorheen het verhaal.

Het is vooral Kaz die de show steelt in het verhaal. Deze sluwe vos houdt zo veel kaarten achter de hand en de manier waarop Bardugo hem heeft voorgesteld in het verhaal is zo verbazingwekkend. Hij is wreed en wraakzuchtig en toch komen er ook momenten aan bod waar zijn zachtere trekken in de verf worden gezet. Het is heel moeilijk om Kaz te omschrijven: hij is heel charismatisch en zijn geslepenheid maken hem een meestercrimineel, en toch begrijp je als lezer hoe hij in elkaar zit.

Maar ik mag ook de andere personages zeker niet vergeten vermelden! Bardugo neemt de tijd om de personages uit te werken waardoor je gehecht raakt aan hen. Hun onderlinge vriendschap, de liefdesperikelen, hun eindeloze gekibbel,… de personages schitteren echt doorheen het verhaal. Maar ook het plot doet niet onder. Er gluren zoveel onverwachte wendingen om de hoek die je als lezer onmogelijk hebt kunnen voorspellen. De verhaalopbouw zit sterk in elkaar en de complexiteit van het plot is echt om je vingers bij af te likken.

Kraai & Koninkrijk is een boek met verschillende gezichten. Soms kabbelt het verhaal rustig voort, andere keren wordt je in de actiescènes geworpen maar één ding is zeker: Kraai & Koninkrijk is een uniek boek. Dit enorm sfeervolle verhaal met een prachtige worldbuilding en de intrigerende personages nemen je zo op sleeptouw in het verhaal. Maar ook het politieke getouwtrek geeft het verhaal nog meer gelaagdheid. De interactie tussen de personages is trouwens fenomenaal en zullen je lachspieren in beweging zetten. Een echte aanrader voor de Grisha fans!