Godenslaap is het slotdeel van de Dromendochter-trilogie. Een trilogie waar ik ontzettend van heb genoten. Het was dan ook bitterzoet om afscheid te nemen van deze prachtige wereld en karaktervolle personages. Gelukkig maar dat dit derde deel na al die jaren toch vertaald is geworden, want deze reeks is echt bijzonder!

Wanneer het engelenleger van de wrede Jaël de mensenwereld binnendringt, zullen Karou en Akiva zich moeten verenigen om samen het dreigende leger van hun vijand te verslaan. De chimaera en de Onzaligen moeten hun geschillen opzij zetten en hun krachten te bundelen. Ondertussen broeit er ook onrust bij het mysterieuze volk, de Stelianen, dat te maken heeft met de hemelen boven Eretz. Er is verandering op til dat zowel gevolgen heeft voor de mensenwereld als Eretz…

Ik had ontzettend hoge verwachtingen van de epische finale. Deels zijn ze ingelost, maar op sommige vlakken werd ik een beetje teleurgesteld. Zo vond ik het jammer vond dat er in dit deel geen sprake is van een welbepaald randpersonage dat we leerden kennen in het tweede deel. Ik had verwacht dat we ook weer enkele hoofdstukken vanuit haar POV konden lezen. Ik had gewoon graag geweten hoe het met haar was afgelopen.

Wat betreft het tempo vond ik dat Taylor wel graag haar tijd nam om het verhaal op te bouwen, en soms ging het net wat te traag en wou ik dat er meer tempo in kwam. Desalniettemin is dit gewoon een verhaal waar je de tijd voor moet nemen omdat alles zo enorm complex met elkaar verweven is. Verder was ik niet meteen de grootste fan van het einde en wou ik ook nét iets meer van de Stelianen hebben gelezen. Het einde voelde nog wat onaf en ik bleef wat op mijn honger zitten.

Maar het moet ook gezegd worden: Laini Taylor weet hoe ze een betoverend verhaal kan creëren! Dat merk je ontzettend hard aan de meeslepende schrijfstijl, de spanningsopbouw (buiten dat het soms net wat te traag ging) en de worldbuilding. Ook al was de alwetende verteller soms aanwezig, dat weerhield de spanning helemaal niet, integendeel, dat zorgde er echt voor dat je op puntje van je stoel beland. Ik hield ervan hoe ze de mensenwereld en Eretz heeft weten samen te voegen. Ze heeft een complexe, gedetailleerde wereld met prachtige personages uit haar vingers geweven. Alles is tot in de puntjes uitgewerkt waardoor dit verhaal alleen maar tot je verbeelding kan spreken.

Ik vind het fantastisch dat ze alle personages zo uitvoerig heeft uitgewerkt, met al hun onzekerheden, geschiedenis en karaktertrekken. Zo wordt er in dit deel het personage Eliza geïntroduceerd. Zij heeft een band met de engelen, maar het is heel onduidelijk wat er in haar verleden heeft gespeeld en wat haar precieze rol in het verhaal is. Als lezer blijf je nieuwsgierig en blijf je doorheen het verhaal met ontzettend veel vragen achter. Ook werd eindelijk het mysterie van het volk de Stelianen uit de doeken gedaan.

Titel: Godenslaap | Auteur: Laini Taylor | Uitgeverij: Boekerij| Genre: fantasy | Pagina’s: 558 | Beoordeling: 4/5

Godenslaap was een heuse wervelwind: liefde, vriendschap, oude vetes, spannende plotwendingen, een ingenieuze wereld, heerlijke personages,.. Godenslaap bevat zoveel! Zoek je een fantasy-boek met een hoog tempo dan is deze reeks wellicht niet voor jou weggelegd. Maar zoek je een reeks waar de tijd voor wordt genomen om alles uit te diepen met enorm veel lagen en details dan is de Dromendochter-trilogie zeker jouw cup of tea!