Val en Verlossing is het slotdeel van de spannende Grisha-trilogie. Nu ik deze serie nog eens herlezen heb, merkte ik wel dat ik over bepaalde aspecten minder enthousiast was dan toen ik het de eerste keer las. Toch zijn het vlot lezende boeken waarbij het verhaal ijzersterk in elkaar zit.

Na het gevecht tussen Alina en de Duisterling is Ravka gevallen. De Duisterling regeert nu over het land en alle hoop is gevestigd op de Lichtheerser Alina. Alleen is Alina verzwakt en houdt ze zich samen met de de overgebleven troepen schuil onder de grond. Tegen haar zin in accepteert ze de hulp van de Apparat terwijl zijn volgelingen haar aanbidden als een heilige. Alina gaat op zoek naar een manier om de Duisterling te verslaan en gaat daarbij op jacht naar de Vuurvogel. Kan Alina samen met Mal en haar kompanen de strijd aan gaan met de Duisterling om terug licht te brengen in het donkere Ravka?

In dit deel heeft Alina haar krachten als lichtheerser verloren, maar heeft ze wel een bepaalde kracht bijgekregen. Het eerste deel van het verhaal speelt zich af in het stelsel van ondergrondse tunnels terwijl ze zich verzet tegen de intriges van de Apparat. De Apparat is een verachtelijk personage, maar de manier waarom Bardugo hem heeft weten neer te zetten is voortreffelijk. Als je over hem leest, voel je de kriebels al.

Gelukkig weten Alina en haar bende zich een weg terug bovengronds te banen waar ze op zoek gaan naar een zekere vermiste prins. En zoals altijd komen er weer een paar verrassende wendingen naar boven en een schokkende onthulling die de wereld van Alina en Mal ondersteboven zet.

Val en Verlossing speelde wat met de spanningsboog, op sommige momenten was het enorm spannend en waren er echt shockerende onthullingen, maar op andere momenten kabbelde het verhaal maar wat verder en gebeurde er niets. Vooral op het einde merkte ik dat ik minder onder de indruk was van bepaalde gebeurtenissen dan dat ik had gehoopt. Dat neemt niet weg dat ik het verhaal niet goed vond, maar ik miste gewoon iets extra. Overigens vond ik de band tussen de vriendengroep wel zalig om te lezen.

Titel: Val en Verlossing | Auteur: Leigh Bardugo | Uitgeverij: Blossom Books | Genre: fantasy | Paginas: 391  | Beoordeling: 4/5

De spanningsboog ging wat op een neer, met wat laagtes en wat hoogtes. Ik vond het een beetje jammer dat De Duisterling wat minder in beeld kwam dan de andere delen. Voor mij waren het vooral de personages die eruit sprongen: Nikolai met zijn charmes en ook de vriendschap tussen de personages in donkere en moeilijke tijden gaven het verhaal heel wat feelgood momenten.