Ik maak er geen geheim van dat ik dol ben geworden op luisterboeken en dankzij Storytel kon ik de boeken van Alice Oseman beluisteren. Ik had al zoveel positieve reacties gehoord op haar boeken dat ik enorm benieuwd was. Ik zag vooral veel voorbijkomen rond haar webcomic Heartstopper (deze verschijnt binnenkort in het Nederlands!). Zelf heb ik nog niet de kans gehad om deze comic te lezen, maar wel haar romans. Ik had het niet gedacht, maar enkele van haar boeken hebben mij echt omver geblazen.

Het leuke is dat de boeken zich afspelen in hetzelfde universum. Je kan de boeken los van elkaar lezen, maar ik raad toch aan om ze in volgorde van uitgave te lezen.

Solitaire

In Solitaire volgen we de introverte Tori Spring. Ze houdt van slapen en bloggen en niemand weet wat er in haar hoofd omgaat. Ze geeft enorm veel om haar broer Charlie, maar na wat er allemaal met hem is gebeurd, is Tori gebroken en altijd verdrietig. Op een dag ontmoet ze de vreemde en boze Michael Holden. Ondanks dat Tori initieel niets met Michael te maken heeft, blijkt dat zij hem toch nodig heeft.

Solitaire gaat over vriendschap, familie en eenzaamheid. Er komen ontzettend heftige thema’s aan bod die een grote impact nalaten. De dynamiek tussen de personages, vooral tussen Tori en haar broer vond ik knap neergezet. Iedereen probeert zijn weg in de wereld te vinden, maar dat is niet altijd gemakkelijk en de manier waarop Oseman emoties weet te beschrijven grijpt je bij de keel. Tori is een heel ingewikkeld personage, maar je kunt zo hard met haar meeleven. Solitaire is zo enorm pakkend dat je het niet snel vergeet. Er zit een bepaalde tristesse doorheen het verhaal waardoor het je niet snel los laat.

Nick and Charlie (Een Solitaire novel)

Nick and Charlie is een kortverhaal waarin we twee personages volgen van Solitaire (en tevens ook van Heartstopper!). Het verhaal wordt verteld vanuit de perspectieven van Charlie, het broertje van Tori en zijn vriendje Nick. Nick staat op het punt om af te studeren en naar de universiteit te vertrekken. Charlie heeft het daar ontzettend moeilijk mee en is bang om alleen achter te blijven: gaat hun relatie het overleven?

We zien de angst van Charlie die bang is dat zijn relatie op de klippen gaat storten. Dit kortverhaal was ook weer niet mijn favoriete verhaal, het was te kort en ik houd er niet van als er drama is louter door het feit van foute communicatie. Desondanks wordt alles zeer realistisch weergegeven. Is dit een verhaal dat je echt moet hebben gelezen? Nee, maar het is een leuke aanvulling.

This Winter (Een Solitaire novel)

Ook This Winter is een kortverhaal en daarin volgen we de 3 perspectieven van de gebroeders en zuster Spring tijdens de Feesten. Ook hier weer valt de groepsdynamiek tussen Tori en Charlie op, en het gebrek aan communicatie met hun ouders. Ook dit verhaal was op zich niet spectaculair, maar toch een aangename toevoeging.

Radio Silence

In Radio Silcence volgen we Frances, een echt studiemachine die alleen maar werkt voor goede punten en niets of niemand in haar weg laat staan om de hoogste resultaten te behalen. En dan ontmoet ze Aled en voor de eerste keer kan ze echt haarzelf zijn.

Van Radio Silence kreeg ik echt kippenvel. Voorts was dit zo goed verteld en het was echt een plezier voor mijn oren door de vertelstemmen van de personages te horen. Ik hield ervan dat dit niet een typisch liefdesverhaal is over een jongen en een meisje, maar dat de focus op vriendschap lag. Beide personages zijn zo goed uitgewerkt en ondanks dat het verhaal vanuit het standpunt van Frances wordt verteld, is Aled een enorm intrigerend personage en springt hij ook echt uit het verhaal.

I Was Born for This

Het leven van Angel Rahimi draait om één ding: de pop-rock band The Ark. Dankzij The Ark heeft Angel haar vriendin Juliette ontmoet, zijn haar dromen uitgekomen en heeft ze haar plaats in de wereld gevonden. Jimmy heeft alles te danken aan de The Ark: hij is hun frontman, speelt in een band met zijn vrienden en heeft alles waar hij ooit van heeft gedroomd. Wanneer Jimmy en Angel elkaar toevallig ontmoeten, ontdekken ze dat de realiteit confronterend kan zijn.

In I Was Born for This wordt het verhaal vanuit twee perspectieven verteld. Enerzijds hebben we Angel Rahimi wiens leven om de boyband The Ark draait, en anderzijds Jimmy, frontman van The Ark. Dat vond ik een leuke insteek, zo kon je door de ogen van Jimmy zien hoe obsessief de fans zijn, maar kun je ook door de ogen van Angel zien hoe volmaakt de band haar leven heeft gemaakt. Ik hield van de originaliteit van het verhaal, maar toch was het niet mijn favoriete verhaal. Oseman beschreef het tienerleven heel realistisch, maar ik merkte dat ik niet helemaal voeling had met de personages. Desondanks is dit zeker een dikke aanrader!

Loveless

Georgia is nog nooit verliefd geweest, heeft nog nooit iemand gekust, is zelfs nooit verliefd geweest – maar als fanfic-geobsedeerde romanticus weet ze zeker dat ze haar persoon ooit zal vinden. Terwijl ze aan de universiteit begint met haar beste vrienden, Pip en Jason, in een geheel nieuwe stad ver van huis, is Georgia klaar om romantiek te vinden Met haar extraverte kamergenoot aan haar zijde en een plaats in de Shakespeare Society, komt haar ’tienerdroom’ in zicht. Maar wanneer haar romantische plan grote schade aanricht onder haar vrienden, belandt Georgia in haar eigen komedie van fouten, en begint ze zich af te vragen waarom liefde zo gemakkelijk lijkt voor andere mensen maar niet voor haar. Met nieuwe termen over haar gegooid – aseksueel, aromantisch – is Georgia onzekerder dan ooit over haar gevoelens. Is ze voorbestemd om liefdeloos te blijven?

Loveless was voor mij ook weer een hoogvlieger. Hierin volgen we het verhaal van Georgia die beseft dat ze nooit echt verliefd is geweest. De zoektocht naar haar eigen identiteit is zo hartverwarmend om te lezen. Niet alleen is ze als hoofdpersonage enorm leuk, maar ook de randpersonages maakten dit verhaal zo hartverwarmend! Ik kreeg maar geen genoeg van de groepsdynamiek en ik vond het leuk dat de randpersonages ook aan bod kwam.

Voor mij waren Radio Silence en Loveless echt toppers van boeken. Die boeken hebben mij enorm bij de keel gegrepen. Maar ook haar andere boeken zijn natuurlijk aanraders! De vlotte schrijfstijl, de diversiteit in haar boeken, de manier waarop ze gevoelens perfect kan omschrijven doen mij begrijpen waarom Oseman haar boeken zo geliefd zijn! Voorts heeft Alice Oseman ook een graphic novel-serie Heartstopper, waarin het verhaal van Charlie en Nick verteld wordt. Deze serie wordt vertaald door Best Of YA en verschijnt op 17 augustus! En alsof dat nog niet genoeg is, wordt er as we speak ook een Netflix serie van gefilmd!

2 reacties op Ik ontdekte de boeken van Alice Oseman: 6x mini-recensies