Naar aanleiding van de release van Shadow & Bone besloot ik om terug naar de wereld van de Grisha’s te reizen. Enkele jaren geleden leende ik Schim en Schaduw van de bib en las het in één ruk uit. Ik had toen een recensie van Schim en Schaduw geschreven, maar nooit van de rest. Dus dit leek mij de perfecte kans om mijn recensie alsnog te schrijven.

Alina en Mal zijn op de vlucht geslagen voor de Duisterling. Ze proberen in een onbekend land een nieuw leven op te bouwen waarbij Alina haar identiteit als de Lichtheerser verborgen moet houden. Maar de Duisterling jaagt op hen, en met behulp van een flamboyante kaperkapitein weten ze ternauwernood uit handen van de Duisterling te blijven. Ze keren terug naar Ravka om te vechten tegen duistere krachten die het land in haar greep heeft.

Het verhaal opent al meteen boordenvol actie. Mal en Alina belanden op een piratenschip en ontmoeten onder andere de beruchte kaperkapitein Sturmhond. Hij is een enorm verfrissend personage met zijn zwierige verschijning en opmerkingen. Hij brengt wat meer levendigheid in het verhaal en zorgt soms ook voor wat meer luchtigheid als tegengewicht van de zware problematieken zonder er over te gaan.

Ik was blij om te merken dat Alina als personage immens is gegroeid. Ze is veel zekerder geworden. De relatie tussen Mal en Alina staat gedurende het verhaal nogal wankel. Ik heb een beetje gemengde gevoelens ten aanzien van hen. Aan de ene kant leefde ik echt met hen mee en begreep ik hun liefdesperikelen, maar aan de andere kant heb ik het gevoel dat er gewoon meer uit gehaald kon worden. Ik denk dat het deels ligt aan het feit dat Mal nogal vlak kan overkomen en ik niet meteen de aantrekkingskracht van Mal begrijp. Hij was meer aanwezig, maar toch had ik moeite om hem te begrijpen.

Van de Duisterling zien we wat minder in dit verhaal, maar feit is dat hij een heel intrigerend personage is en dat ik hem ontzettend goed vind neergezet. Ondanks dat hij de bad guy is, spat zijn charisma gewoonweg van de pagina’s af waardoor hij enorm intrigerend is.

Na de spannende actiescènes in het begin verloopt het verhaal daarna wat trager, maar daardoor voel je de build-up van het verhaal. Bardugo weet hoe ze spanning moet creëren en als lezer voel je dat er grootste dingen staan te gebeuren. En daar word je niet in teleurgesteld, want op het einde haalt Bardugo alles uit kast met enorm veel spanning en enkele emotionele momenten.

Dreiging en Duisternis is enorm vlot geschreven waardoor je echt door het verhaal vliegt. Het zijn weliswaar vrij simpele zinnen die ook niet meteen beeldend zijn, maar daar zit juist de aantrekkingskracht: Bardugo weet namelijk alles op een duidelijke manier te omschrijven zonder tierelantijntjes.

Titel: Dreiging en Duisternis| Auteur: Leigh Bardugo| Uitgeverij: Blossom Books| Genre: fantasy| Pagina’s: 415 | Beoordeling: 4/5

Kortom, Dreiging en Duisternis heeft helemaal geen last van het second book syndrome. Het hoofdpersonage Alina is meer uitgewerkt en haar karakterontwikkeling was enorm verfrissend om te zien. Weg is het onzekere meisjes, in de plaats zien we een meer felle Alina. Ook het spannende plot maakt dit boek een voortreffelijk boek. Op naar het derde deel!

Liefs