Door de Coronacrisis en de aansluitende lockdown zit ik meer dan ooit aan mijn tv gekluisterd. 9 kansen van de 10 ga je het Netflix-logo op ons tv-scherm terugvinden, met als steevaste uitzondering zondagavond. Oorspronkelijk omdat we dan naar De Mol keken, maar eenmaal die ontmaskerd was, zijn we andere series beginnen kijken die we doorheen de jaren hadden opgenomen, maar nooit hadden bekeken.

Een van die programma’s is GR5, dat zopas werd uitgezonden op de zender Eén. Eerlijk, ik had in eerste instantie niet echt interesse in de reeks. Als het op de keuze VTM of Eén aankomt, dan is mijn antwoord VTM. Met de pap in de mond meegekregen eigenlijk, waardoor ik in de tv-gids dan ook steevast de programmatie van Eén negeerde. Voeg daaraan toe dat ik van mijn vriend – geboren en getogen Eén-kijker – niet de meest zinnenprikkelende samenvatting van de reeks kreeg (“Dat gaat over een groep vrienden die zo’n wandelroute gaan volgen om een vriendin te herdenken. Of zoiets toch alleszins.”), en je snapt misschien waarom ik niet echt warm liep voor GR5.

Om iets meer gerichte info te verschaffen: GR5 gaat inderdaad over Zoë, Michiel en Ylena die het Grote Routepad 5 volgen van Hoek van Holland naar Nice. Ze doen dit om hun vriendin Lisa te herdenken die vijf jaar eerder verdween terwijl ze zelf de GR5 wandelde. De drie laten ook aan de ouders van Lisa weten dat ze deze herdenkingstocht ondernemen en worden daarop vergezeld door Piet, de vader van Lisa, die wilt uitzoeken wat er precies met zijn dochter gebeurd is. Ook Asim, de ex van Lisa en doorn in het oog van Piet, voegt zich later bij de groep. Samen gaan ze een avontuur tegemoet dat hun leven compleet zal veranderen.

De rode draad in het verhaal is natuurlijk de mysterieuze verdwijning van Lisa, maar daarnaast wordt er ook zeer veel aandacht besteed aan de individuele personages. Zo heeft Michiel af te rekenen met een trauma uit het verleden, verwerkt Zoë nog steeds het verlies van haar beste vriendin en probeert Ylena een weg te vinden in haar nieuwe leven met handicap. Al die aparte verhaallijnen worden naadloos samengeweven in het overkoepelende geheel.

Titel: GR5 | Productiehuis: Zodiak Belgium | Zender: Eén | Afleveringen: 8 | Beoordeling: 4.5/5

Deze reeks heeft me echt van begin tot (bijna) eind weten boeien en vasthouden. Hoewel iedere aflevering ongeveer 50 minuten duurt, gaat het verhaal telkens goed vooruit en kon ik moeilijk inschatten wat er nog ging gebeuren. Hier en daar zaten er wel wat voorspelbare plotwendingen in, maar dat was voor mij helemaal niet storend. In tegendeel, op die momenten deed het bijna aanvoelen alsof je echt in het verhaal zat. Het enige jammere, en dan ook echt het enige, vond ik het einde. Het was zeker een mooie afronding van het verhaal van Lisa, maar ik had eigenlijk een compleet ander einde van de reeks verwacht. Er was gewoon ook nog zoveel af te werken in die laatste 54 minuten van GR5 dat bepaalde verhaallijnen wat gehaast aanvoelden. Maar all in all is het zeker een aanrader!

Groetjes,

Laura