Na onze mooie tijd in Battambang was het weer tijd om onze koffers te pakken en richting Siem Reap te vertrekken. Siem Reap is dé trekpleister van Cambodja omwille van zijn tempels, waarvan de bekendste Angkor Wat is. Ik heb ook familie in Siem Reap (handig toch, dat ik familie heb in de 2 belangrijkste steden van het land 😉 ) waar we een heel gezellige tijd mee hebben gehad.

Deze keer hadden we een airbnb geboekt in Siem Reap en het is ons goed bevallen. Een van onze belangrijkste criteria was dat het dicht bij het centrum (met name Pub Street), moest liggen zodat we er te voet naartoe konden gaan in plaats van telkens een tuktuk te nemen. Onze airbnb lag op 15 minuten wandelen van het centrum, wat dus goed te doen is. Alleen hebben we door de hitte en de slechte weg toch nog vaak een tuktuk genomen.

Oneindig veel tempels

De tempels van Siem Reap zijn wereldbekend. Maar je moet weten dat ze best een eindje liggen van de stad, dus een tuktuk is zeker aangeraden. Zelf zagen we ook veel fietsers, dus dat is natuurlijk ook een optie. Ernaartoe wandelen is daarentegen geen aanrader, daar ligt het te ver voor. Bovendien liggen de tempels enorm verspreid, sommige complexen liggen op een uur rijden van Siem Reap, dus vergis je er niet in.

Angkor Wat

Om de tempels te bezoeken heb je een tempelpas nodig die je moet aankopen. Je kan kiezen tussen een ééndagspas , 3 dagen of 7 dagen. De prijzen daarvoor zijn best hoog, en we merkten dat de prijzen ook nog eens waren opgeslagen tegenover de laatste keer dat we er waren. Wat ik trouwens echt tof vind is dat Cambodjanen niet moeten betalen voor de tempelcomplexen of andere attracties. Waarom zouden ze ingang moeten betalen voor iets dat Cambodjaans is, dat behoort tot hun cultuur en identiteit? Gelukkig voor mij moest ik ook niet betalen omdat ik een speciale visa heb! Ze controleren trouwens echt streng op de toegangspasjes, dus denk er zelfs niet aan om binnen te glippen! Omdat er echt veel tempels zijn vind ik één dag echt te kort om te bezoeken. Je kan natuurlijk de bekendste tempels bezoeken, maar de andere kleinere tempels zijn ook helemaal de moeite waard.

Wat ons opviel tegenover de laatste keer was dat het beduidend drukker was! Overal waren zwermen toeristen! Dat komt omdat het hoogseizoen was alsook Chinees Nieuwjaar. Mensen van Chinese afkomst hadden vrij en kwamen de tempels bezoeken. De vorige keer waren wij er tijdens het regenseizoen en ik moet bekennen dat het niet de meest aangename ervaring is om in de drukkende hitte tempels te gaan bezoeken. Nu was het ook best vermoeiend om onder de blakende zon veel te wandelen, maar de tempels zijn echt adembenemend! Persoonlijk zou ik toch aanraden om tijdens het regenseizoen de tempels te bezoeken omdat er veel minder mensen zijn.

Monniken aan Angkor Wat.

Ik ga niet ingaan op onze route en welke tempels we allemaal bezocht hebben, want dan wordt het heel lang (ik kan eventueel in de toekomst daar dieper op ingaan, als daar vraag naar is). Er zit tevens ook een heel rijke geschiedenis achter deze tempels, maar ook daar ga ik niet dieper op in (mijn geschiedkundige kennis is niet zo goed). Aangezien de tempels een belangrijk religieus centrum zijn, moet je je ook deftig kleden, anders wordt je de toegang tot sommige tempels ontzegd. Je moet namelijk je schouders en knieën bedekken. Voor de duidelijkheid, monniken wonen er niet, maar ze bezoeken de tempels ook gewoon eens. Buiten monniken kun je in sommige tempels ook apen spotten! Maar pas op, ze kunnen wel eens hoeden en zonnebrillen stelen.

Zonsopgang bij Angkor Wat.

Hét belangrijkste tempelcomplex is natuurlijk Angkor Wat. Ook al hebben we deze tempels al eens bezocht, het blijft zo indrukwekkend! Deze keer heb ik mij ook laten overhalen om de zonsopgang te zien bij Angkor Wat en het was helemaal de moeite waard. Ik was wel verbaasd dat zoveel anderen ook zo vroeg uit hun bed waren gekropen, want het was over de koppen lopen.

Toen wij in Siem Reap waren, was het rond de tijd van Chinees Nieuwjaar. Er wonen namelijk vrij veel Chinezen in Cambodja wegens investeringen die ze doen in het land. Alleszins, in Cambodja was er de week voordien één geval van corona en van mijn familie moesten we echt mondmaskers dragen…

Apsara gespot! Dit zijn de traditionele danseressen van Cambodja in hun adembenemende kleren. Apsara worden heel veel afgebeeld in de tempels.

Mocht je de film Tomb Raider gezien hebben dan komen foto’s van Ta Phrom je misschien bekend voor. De natuur heeft daar zijn gang gegaan en bomen zijn helemaal vergroeid met de gebouwen! Echt indrukwekkend!

Ta Phrom
Ta Som tempel.
Preah Khan: ook hier heeft de natuur zijn gang gegaan.
Bayon Tempel is dan weer de tempel met de vele gezichten.

We hebben natuurlijk nog meer tempels bezocht (ik geloof dat we ongeveer 12 tempels hebben bezocht), maar dit zijn mijn favorieten.

Phnom Kulen: ergste rit van mijn leven, indrukwekkende natuur en waterpret

Op een van onze andere uitstapjes zijn we naar het natuurreservaat van Phnom Kulen gegaan. Dit natuurreservaat ligt op een berg, ongeveer 1,5 uur rijden met de auto van de stad. Op de berg zijn er dorpjes waar mensen wonen. Ben en mijn familie wilden heel graag Srah Damrey bezoeken. Dit zijn grote standbeelden van dieren die de berg Kulen beschermen. Deze lagen echter 15 km verder dan het dorpje waar we ons bevonden en de enige manier om deze te kunnen bezichtigen was met de brommer. Na wat onderhandelen over de prijs gingen we de motor van onze gidsen op en gingen op pad. Dit was echt de allerergste rit van mijn leven!!! Ik dacht echt ieder moment dat ik dood kon gaan. Wat bleek? We moesten door water, we moesten door een bos naar boven met de brommer over kleine paden begroeid met wortels. 45 minuten lang hebben we afgezien om 4 grote standbeelden te bezien en 8 dollar lichter! Al die andere ritten met de brommer over hobbelige wegen, vielen in retrospect/achteraf mee in vergelijking met deze dodenrit. Iedereen was het er over eens dat het niet de moeite waard was. (Mijn vriend heeft de rit gefilmd dus mocht je mij niet geloven, ik stuur je met plezier het filmpje door.)

Over brommer gesproken, in Siem Reap mogen toeristen niet met brommers rijden (tenzij je een Cambodjaans rijbewijs hebt) wegens het hoge aantal accidenten. Wij zagen echter nog vrij veel toeristen met de brommer rijden, dus er bestaat zeker de mogelijkheid om een brommer te huren. Maar als je wordt gesnapt door de politie, heb je het wel vlaggen….

Na die rit was het tijd om iets rustigers te doen en we gingen de tempel bezoeken en de liggende Buddha. Daar hebben we kaarsen en wierook aangestoken waarbij we natuurlijk enkele wensen hebben gemaakt.

Na onze lunch hebben we verkoeling gezocht bij de watervallen. Daar hebben we een tijdje gezwommen en nadien zijn we nog eventjes gestopt bij de Thousand Lingams. Dit zijn fallusvormige stenen in de rivier. Toen was het terug tijd om naar Siem Reap te gaan. Op de terugweg hebben we nog vlug de tempel Banteay Srei bezocht (Deze hadden we jaren geleden al heel uitgebreid gezien, vandaar dat we er nu snel doorheen gingen).

Pub Street en Night Market

Na een drukke dag tempels bezoeken is Pub Street het epicentrum voor toeristen. Toeristen troepen daar ’s avonds samen. Er zijn veel eetgelegenheden, eetkraampjes, en kleine stalletjes waar ze souvenirs verkopen. Alles is aangepast aan de noden van toeristen en het is er ook duurder.

Persoonlijk is Pub Street wel leuk voor een keer, maar na twee keer heb je het wel gezien. De sfeer is er wel goed, maar het is gewoon niet authentiek Cambodja en is speciaal op poten gezet voor toeristen. Iets verder heb je ook Night Market waar meer souvenirs verkocht worden. Hier is afdingen ook weer de boodschap.

Heel toevallig ontdekt ik de markt Handmade in Cambodia. Daar staan allemaal kraampjes met zelfgemaakte juwelen, kleding, enzovoort. Op deze markt hangt een heel relaxte sfeer en de verkopers roepen je ook niet na zoals ze op andere markten doen. Ik heb mij daar een beetje laten gegaan en enkele rokken gekocht van een heel lief meisje dat echt prachtige zelfgemaakte kleren maakte.

Toen wij in Battambang waren hebben we de kans gemist om naar het bekende circus te gaan waar de jongeren worden opgeleid. In Siem Reap treden de volleerde artiesten op, dus gelukkig konden we deze keer wel naar Phare Ponleu gaan kijken. Jammer genoeg waren de prijzen best duur, maar dat hadden we er voor over.

Hee, ze doen hun best ;).

Ik heb echt toffe herinneringen aan Siem Reap overgehouden. We hebben er heel goed gegeten, we hebben veel gelachen met de familie en we hebben echt veel gezien. Als je naar Cambodja gaat, móét je Siem Reap bezoeken. Het is er weliswaar heel toeristisch, maar de tempels moet je gewoon een keer hebben bezocht.