Na een weekje vertoeven in de bruisende hoofdstad Phnom Penh, was het tijd om voor even afscheid te nemen van mijn familie en door te trekken naar onze volgende bestemming: Battambang. Battambang is de tweede grootste stad van Cambodja. Er zijn veel Franse koloniale gebouwen en is de hoofdstad van de provincie Battambang, maar het is tevens een stad die niet druk bezocht wordt door toeristen. Hier gingen wij de komende 3 dagen verblijven.

Wat was het verschieten toen wij in Battambang aankwamen. Wat een wereld van verschil is het met Phnom Penh! Voor de tweede grootste stad te zijn, waren we in shoque om te zien hoe rustig het er was. Er was nauwelijks verkeer op de weg! Het centrum van de stad stelde nauwelijks iets voor en ik vroeg mij echt af hoe het mogelijk was dat dit de tweede grootste stad was? Siem Reap (waar de befaamde Angkor Wat-tempels liggen), lijkt mij veel groter. Battambang is gewoon een uitgestrekte stad waar alles ver uit elkaar ligt, met veel platteland. Iedere keer als we de straat opliepen, werden we nagestaard door de mensen. Het was wel duidelijk dat ze hier minder toeristen gewend zijn.

Damrey Sor Pagoda

Het eerste wat we gingen bezoeken was de White elephant pagoda. Dit is een pagoda met een standbeeld van een witte olifant. Er waren totaal geen toeristen, wat echt een verademing was. Het jammere was wel dat we de pagoda niet binnen mochten.

Ta Dumbong Kro Aung

Het boegbeeld van Battambang is het standbeeld van de zwarte man met de stok waar een heel verhaal rond zit over de origine van Battambang. Rond het beeld is een rotonde gemaakt waar er wel wat verkeer over rijdt. Mensen brengen offers aan het standbeeld.

Phnom Banan en bamboe trein

We besloten om de volgende dag een brommer te huren. Zo konden we makkelijker de bezienswaardigheden bezoeken die verder lagen. Een brommer huren was ook de goedkoopste oplossing en zo waren we ook vrij om te gaan waar we wouden. Nu, zoals ik al had gezegd zijn de wegen afschuwelijk in Cambodja met overal gaten en steentjes op de weg dus ik wil zeker waarschuwen dat je toch redelijk moet kunnen rijden daar (wat ik hardleers heb geleerd). Gelukkig is mijn vriend een goede chauffeur. Ik wil ook nog waarschuwen dat je echt heel goed je brommer moet nakijken! Wij kwamen er helaas pas ’s avonds achter dat het achterlicht niet werkte, dus check zeker alles heel goed!

We besloten om in de voormiddag de tempels van Phnom Banan te bezoeken. Vroeg uit de veren en na een rit van ongeveer een half uur kwamen we aan bij Phnom Banan. Het is een klein tempelcomplex dat je alleen kan bereiken door veel trappen te beklimmen. Het was een heuse beklimming, maar het was het helemaal waard. De tempels en het uitzicht waren voortreffelijk!

Phnom Banan
Phnom Banan: het begin van veel trappen.

Na vermoeiende afdaling besloten we om iets kleins te eten en vooral om terug op krachten te komen. Daarna besloten we om de befaamde bamboetrein te nemen. Battambang staat namelijk bekend om de bamboetrein. Ben wou dit heel graag doen, bij het plannen van onze vakantie was hij super enthousiast om dit te proberen. Het is dus een bamboetreintje waar je op zit met een motor waardoor je een deel door het platteland rijdt. Er is echter maar één spoor, dus bij tegenliggers wordt een treintje van het spoor gehaald om zo kunnen wisselen. Alleen kwamen we erachter dat er blijkbaar 2 bamboetreinen zijn in Battambang: een oude en een nieuwe. Alle recensies spraken lovend over de oude, maar het was makkelijker om de nieuwere te doen in combinatie met de tempel. Dicht bij die tempel lag dus dat nieuwe treinstation. Ik ga er niet om liegen, dit was echt verspilling van tijd. Het stelde echt niets voor en ik kan het alleen afraden. Bovendien is het ook nog eens best duur voor wat het is (5 dollar) voor een kort ritje waar je een beetje natuur ziet om daarna op een toeristische plaats te komen waar nog minder te zien is.

Omdat we nog tijd over hadden voor onze volgende bestemming, besloten we om een omweg te maken en nog een pagoda te bezoeken. Alleen, we waren wat eigenwijs en besloten om de korste route te nemen in plaats van de route die Google Maps voorstelde. Helaas bleek die korste weg een hobbelige zandweg te zijn die oneindig lang duurde. 45 minuten later met veel kontpijn, een slecht humeur dankzij de eigenwijsheid van mijn vriend en helemaal vol met stof kwamen we aan bij een pagoda die eigenlijk niet heel veel voorstelde. Tja, lesje geleerd en de volgende keer toch maar Google Maps volgen… Maar achteraf gezien bleek dat ritje nog mee te vallen, want later op onze vakantie hebben we écht op een helse weg gereden (maar dat verhaal is voor later.)

Mijn chauffeur die graag tegendraads doet.

Phnom Sampeau en de batcaves

En toen was het tijd voor het hoogepunt van onze reis in Battambang: de vleermuisgrotten! Je kon het gezoem van de vleermuizen horen, wat echt surreëel is. Rond half 6 ’s avonds komen er miljoenen vleermuizen de grotten uit! Maar aangezien we nog vroeg waren, hadden we nog genoeg tijd om de berg te bezichtigen. Na een ticketje gekocht te hebben en apen (!) gezien te hebben (het was de eerste keer die vakantie dat ik apen zag!), gingen we de berg op met ons brommertje. De eerste stop op de berg was The Killing caves van Phnom Sampeau. In deze grotten brachten de Khmer Rouge mensen geweldadig om het leven. Dit was echt een plaats om stil van te worden… Buiten de grot stonden ook beelden van mensen die ter dood worden gebracht, echt afschuwelijk om te zien en ook niet aan te raden voor kinderen.

Standbeelden bij de Killing Caves.

Onze volgende bestemming op de berg bracht ons naar prachtige tempels vervoerd met bladgoud. Ook daar waren er weer apen die blijkbaar wel bijten, dus ik hield mooi afstand van die beestjes. Omdat het er groter was dan verwacht, hebben we niet alles kunnen bezichtigen, maar ik denk dat we wel het mooiste hebben gezien. Er lopen trouwens veel kinderen rond die je “rondleiden” tegen wat geld.

Toen was het eindelijk tijd om ons een goed plaatstje te bemachtigen om de vleermuizen te zien. Overal op het straatje waren stoeltjes voor de toeristen. Maar we hadden online gelezen dat er een plaats was waar je de vleermuizen kon zien met de zonsondergang, alleen was het een beetje klimmen. Na een beetje zoeken, hadden we eindelijk die helling gevonden en na een beetje klimmen op de berg gingen we op een onconventionele plaats de zonsondergang en de miljoenen vleermuizen bewonderen. Iedere avond komen die vleermuizen uit hun grot om 15 kilometer naar een rivier te vliegen voor water en eten. Het was echt spectaculair om te zien hoe een oneindige stroom van vleermuizen vliegen uit de grotten.

De vleermuizen en de prachtige tempels van Phnom Sampeau waren echt adembenemend! De volgende dag was onze laatste dag en we hadden toen eigenlijk de stad verkend over de rivier en vooral op ons gemak gewandeld. We hebben nog de markt bezocht, en zijn langs de rivierkant nog gaan wandelen waar heel veel takken werden verkocht voor het Chinese Nieuwjaar.

Battambang heeft ons enorm gecharmeerd, maar het was toch tijd om afscheid te nemen en onze reis voort te zetten naar Siem Reap waar ik nog familie heb die op ons wachtte!

Markt waar ook traditionele kleren worden gemaakt.
Koe die in een grasveld bezaaid met afval zit te grazen.
Helaas nog veel te veel armzalige hutjes waar families in wonen.