Zoals ik al in mijn review voor het eerste deel van de Throne of Glass-reeks aangaf, kon ik niet wachten om de volgende boeken te lezen. Op amper 2 weken tijd heb ik delen 2 tot 5 dan ook aan een recordtempo verwerkt, iets wat niet al te vaak voorkomt in mijn geval. Ik kon de boeken gewoon niet neerleggen en nam ze overal mee naartoe zodat ik op ieder mogelijk moment me verder kon verdiepen in de wereld van Sarah J. Maas.

Na Throne of Glass gaat de reeks verder met Crown of Midnight, Heir of Fire, Queen of Shadows, Empire of Storms, Tower of Dawn en als afsluiter Kingdom of Ash. Daarnaast heeft Maas ook de  novelle The Assassin’s Bladeuitgebracht, die zich toespitst op de avonturen van Celaena voordat ze gevangen genomen werd en in Endovier belandde. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik deze laatste momenteel niet op mijn TBR staat omdat ik meer geïnteresseerd ben in hoe het verhaal nu afloopt dan in wat er voor het verhaal nog gebeurd is, maar wie weet lees ik dit in de toekomst alsnog.

Crown of Midnight volgt Celaena nadat ze Kampioen van de Koning werd en nu de tegenstanders van de koning uit de weg moet ruimen. Onze sassy Celaena kennende doet ze natuurlijk niet wat haar opgelegd wordt en ontdekt ze al snel dat de “tegenstanders” die ze uit de weg moet ruimen, helemaal geen snode plannen hadden om de koning van zijn troon te stoten. Ze doet haar best om de moorden in scène te zetten zodat de koning haar blijft vertrouwen, maar dit belooft zeer moeilijk te worden wanneer haar volgende slachtoffer een figuur uit haar verleden is en vlak onder de neus van de Koning leeft. Daarnaast wordt Celaena ook steeds closer met Chaol, wat dan weer ervoor zorgt dat de vriendschap tussen Chaol en Dorian in het gedrang komt. Alsof dit allemaal nog niet genoeg is, blijven duistere krachten de kop opsteken en moeten Celaena en haar vrienden in het verleden graven om hier meer over te leren.

Terwijl ik me door de eerste hoofdstukken van het eerste boek heb moeten worstelen, was dit bij Crown of Midnighthelemaal niet het geval. Als ik gewoon even een paar bladzijden tussendoor wou lezen, werd ik al snel getransporteerd naar de wereld van Celaena en werden die paar bladzijden gemakkelijker meerdere hoofdstukken. Ik had het boek dan ook al volledig uitgelezen zonder dat ik het goed en wel besefte. Ik vond de flow van dit boek ook iets beter dan het eerste. Waar er in Throne of Glass nog heel wat opbouw aan te pas kwam, werd er nu volop ingezet op het verhaal zelf.

Als je de ACOTAR-reeks al hebt gelezen, dat weet je dat het er – met de woorden van Rani – hot hot hot aan toe kan gaan in de wereld van Sarah J. Maas, maar dat is zeker niet het geval in deze eerste twee delen. Als je het dus niet echt hebt op redelijk gedetailleerde liefdesscènes, geen zorgen: die komen er niet aan te pas! (Al ga ik wel eerlijk toegeven dat dit nog verandert naarmate de reeks vordert 😉 )

Titel: Crown of Midnight | Auteur: Sarah J. Maas | Uitgeverij: Bloomsbury | Genre: Young Adult, Fantasy | Pagina’s: 417 | Beoordeling: 4/5

Dit boek heeft voor mij echt de toon gezet voor het verdere verloop van de reeks. Hoewel er ook in dit deel weer wat voorspelbare elementen aanwezig waren, werd ik op momenten ook enorm verrast en moest ik toch wel even het stuk opnieuw lezen om goed te beseffen wat er eigenlijk gebeurd was. Al een geluk dat de het derde boek al op mij nachtkastje gereed lag zodat ik direct verder kon lezen.

Groetjes,

Laura