Nadat ik de A Court Of Thorns And Roses-reeks voor de eerste keer gelezen had, stond het wel al vast dat ik me ooit nog aan de Throne of Glass-reeks zou wagen. Ik kon me helemaal vinden in de schrijfstijl van Sarah J. Maas en aangezien Throne of Glass redelijk wat elementen gemeenschappelijk heeft met ACOTAR, kwam de reeks op mijn TBR terecht. Op een mistige ochtend zat ik dan ook aan mijn bureau ACOTAR te herlezen, waarop een van mijn collega’s naar me toe kwam en zei, “Als je die goed vindt, dan is Throne of Glass helemaal iets voor jou. Ik zal ze meenemen, je zal wel zien!”. En zo geschiedde…

Throne of Glass volgt Celaena Sardothien, een moordenares die gevangen gehouden wordt in de mijn van Endovier. Op een dag wordt ze door Prins Dorian en zijn goede vriend/kapitein van de koninklijke garde Chaol Westfall uit de mijn gehaald. Ze krijgt te horen dat ze kans maakt om de Kampioen van de Koning van Adarlan te worden en zo haar vrijheid terug te winnen, als ze tenminste alle testen overleeft. Tijdens haar verblijf in het paleis leert ze nieuwe vrienden kennen, maar wordt ze ook met duistere krachten en verlies geconfronteerd.

Zoals verwacht kon ik me weer helemaal vinden in de wereld die Sarah J. Maas had gecreëerd, maar toch ik had persoonlijk echt moeite met de eerste hoofdstukken en ben hier op pure wilskracht doorheen geraakt. Ik dacht dat ik vanaf de eerste letter een soort instant klik ging hebben met het boek, maar de opbouw van het verhaal nam heel wat tijd in beslag waardoor ik een paar keer heb getwijfeld om het terug neer te leggen. Eenmaal die basis dan toch gelegd was en het eigenlijke verhaal van start ging, voelde ik dan toch die klik komen en heb ik het boek op een paar dagen tijd uitgelezen. Het enige dat ik best jammer vond, was dat bepaalde zaken enorm voorspelbaar waren, maar hier ga ik niet te diep op ingaan. #nospoilers

Hier en daar waren er wel een paar scènes en hoofdstukken waarvan mijn tenen begonnen krullen en ik me toch wel een beetje ongemakkelijk voelde, maar over het algemeen moet ik zeggen dat ik dit echt een goed boek vond. Het tweede deel heb ik ondertussen ook uit, dus daar mogen jullie binnenkort ook een review van verwachten! Ik kan wel al verklappen dat de twijfel die ik aan het begin van het eerste boek voelde, echt wel volledig misplaatst was en dat ik niet snel genoeg het volgende boek kan uitlezen terwijl ik tegelijkertijd niet wil dat het boek weer bijna uit is.

Titel: Throne of Glass | Auteur: Sarah J. Maas | Uitgeverij: Bloomsbury | Genre: Young Adult, Fantasy | Pagina’s: 416 | Beoordeling: 3.5/5

Als je A Court of Thorns and Roses al hebt gelezen, dan kan ik je Throne of Glass zeker aanraden, maar ook als je graag (high) fantasy leest en niet vies bent van wat actie, zou ik deze reeks een kans geven. En geen nood: de volledige reeks werd ondertussen uitgebracht, dus geen ellenlange periodes wachten tot er weer een nieuw deel uitkomt!

Groetjes,

Laura