De bronzen stad is het eerste deel uit een drieluik. Ik had al veel enthousiaste reacties opgevangen bij Engelstalige Booktubers. Toen bekend werd gemaakt dat De bronzen stad vertaald ging worden in het Nederlands, sprong ik dan ook een gat in de lucht! Is dit boek de hype waard?

In het achttiende eeuwse Caïro gaan er verhalen de ronde over magie, geesten en djinns. Over verlangens en verborgen schatten die je stoutste dromen overtreffen. Nahri gelooft niet in magie, zeker niet als ze probeert te overleven op de straten van Caïro door middel van oplichting. Maar wanneer ze tijdens haar zwendelpraktijken per ongeluk een djinn oproept, verandert haar leven plotsklaps. Magie bestaat wel, en zij maakt daar opeens deel van uit. Samen met de djinn gaat ze op zoek naar de legendarische stad Daëvabad, maar de tocht er naartoe is niet zonder gevaren…

Al van het begin neemt De bronzen stad je als lezer mee naar een rijk gefantaseerde wereld. De worldbuilding is fenomenaal neergezet, de magische wereld met al zijn verschillende facetten en de levendige en detaillistische schrijfstijl maken dit verhaal enorm sfeervol door de Arabische invloeden. Al moet ik er ook bij vermelden dat het soms nogal overweldigend kon zijn: er worden moeilijke begrippen gehanteerd (er is wel een woordenlijst aanwezig), maar ook de geschiedenis en politieke achtergronden maakten het niet altijd eenvoudig om het verhaal te volgen. Er zijn tal van politieke intriges die het verhaal nog ingewikkelder maakten. Maar eerlijk, die complexiteit van het verhaal vond ik juist een uitdaging vormen en genoot er zelfs van. Ja, ik vergat wel eens details, maar je kan nog altijd uitstekend het verhaal vormen.

Er worden twee vertelperspectieven gehanteerd: enerzijds volg je het verhaal uit het perspectief Nahri en anderzijds uit het perspectief van prins Ali. Ik houd van de dualiteit die de auteur heeft gekozen. Aan de ene kant heb je Nahri, een arm weesmeisje zonder status en aan de andere kant heb je Ali, een rijke prins met privileges. De auteur heeft de personages enorm goed weten uit te werken, ondanks dat er eigenlijk veel personages in het verhaal voorkomen. Vooral Ali vond ik interessant personage. Hij streeft naar gelijkheid, maar heeft desondanks ook tegenstrijdige gedachten.

Titel: De bronzen stad | Auteur: S.A. Chakraborty | Uitgeverij: Boekerij | Genre: fantasy | Pagina’s: 606  | Beoordeling: 4/5

De bronzen stad is een verhaal boordenvol magie met een fenomenale wereld. Het plot is om van te smullen met al zijn intriges, maar ook de personages geven het verhaal meer gelaagdheid. Het is weliswaar een complex verhaal waar je wel je aandacht bij moet houden, maar het is zo de moeite waard! Ik ben benieuwd naar het volgende deel dat volgende maand uitkomt.